SOMMAIRE
-
Figures du Nouveau Testament
- ✦ 1
- ✦ 2
- ✦ 3
- ✦ 4
- ✦ 5
- ✦ 6
- ✦ 7
- ✦ 8
- ✦ 9
- ✦ 10
- ✦ 11
- ✦ 12
- ✦ 13
- ✦ 14
- ✦ 15
- ✦ 16
- ✦ 17
- ✦ 18
- ✦ 19
- ✦ 20
- ✦ 21
- ✦ 22
- ✦ 23
- ✦ 24
- ✦ 25
- ✦ 26
- ✦ 27
- ✦ 28
- ✦ 29
- ✦ 30
- ✦ 31
- ✦ 32
- ✦ 33
- ✦ 34
- ✦ 35
- ✦ 36
- ✦ 37
- ✦ 38
- ✦ 39
- ✦ 40
- ✦ 41
- ✦ 42
- ✦ 43
- ✦ 44
- ✦ 45
- ✦ 46
- ✦ 47
- ✦ 48
- ✦ 49
- ✦ 50
- ✦ 51
- ✦ 52
- ✦ 53
- ✦ 54
- ✦ 55
- ✦ 56
- ✦ 57
- ✦ 58
- ✦ 59
- ✦ 60
- ✦ 61
- ✦ 62
- ✦ 63
- ✦ 64
- ✦ 65
- ✦ 66
- ✦ 67
- ✦ 68
- ✦ 69
- ✦ 70
- ✦ 71
- ✦ 72
- ✦ 73
- ✦ 74
- ✦ 75
- ✦ 76
- ✦ 77
- ✦ 78
- ✦ 79
- ✦ 80
- ✦ 81
- ✦ 82
- ✦ 83
- ✦ 84
- ✦ 85
- ✦ 86
- ✦ 87
- ✦ 88
- ✦ 89
- ✦ 90
- ✦ 91
- ✦ 92
- ✦ 93
- ✦ 94
- ✦ 95
- ✦ 96

FIGVRES
DV NOVVEAV
Testament.
A LION
PAR IAN DE TOVRNES,
M.D.LVI.


L'IMPRIMEUR
AVX LECTEURS,
SALVT.
*
L
es choses d'instruccion qui
sont representees à la vuë,
& par icelle ont entree en
l'apprehension, & de là en
avant en l[']entendement, &
puis en la memoire, esmeuuent & incitent
dauantage, & demeurent plus fermes &
stables, que celles qui ont leur seule entree
par l'oreille. A cause dequoy vous ay fait
ce present Liuret de figures, prinses
sur les histoires du nouueau Testament, &
concernans les principaux articles, mysteres,
& points de notre salut, & sainte Foy Chre
tienne &
Catolique, avec l'exposicion, en
petis vers, mise brieuement au dessouz de
A 2
chacu
[f. A 2.v]
chacune d'icelles. Receuez le donq, Lecteurs
pour recreacion à l'œil, ayde à la mémoire
& contentement à l'esprit, que Dieu vous
vueille tousiours garder à son hon-
neur
& louenge eter-
nelle.

A TRESILLVSTRE
& Treshaute Princesse, Madame
Mar-
guerite de France, Duchesse
de Berri, Charles
Fontaine
S.
Ma basse & petite facture
N'ose approcher de ta hautesse,
Mais le suget, prins d'escriture
Qui est toute diuine & pure,
5Se veut addresser, & s'addresse,
A ta vertueuse Noblesse.

L'Euangeliste saint Matthieu
Estant Ebrieu de nacion,
Escriuit außi en Ebrieu
(Premier de tous) du filz de Dieu
5L'humaine generacion,
Vie, Mort, Resurreccion.

Saint Marc de saint Pierre interprete,
De qui la doctrine ha suiuie,
Par son Euangile, en brief, traite
De mainte chose dite & faite
5Par Iesuchrit le fruit de vie,
Le preschant en Alexandrie.

Saint Luc Medecin, ha escrit
Selon qu'il auoit ouy dire
Aus Apotres: & ha descrit
La vie & faits de Iesuchrit:
5Mais les Actes voulut escrire,
Selon qu'il vit, pour nous instruire.

Saint Ian escriuit le dernier
L'Euangile tant hautement
Que Iesuchrit l'a pour premier
De ses aymez, & coutumier
5De reposer heureusement
Au sein d'icelui priuément.

[5]S. Luc ii.
[Figure]L'Ange predit à Zacharie
(Offrant encens à la maniere
Et Loy des Iuifs) que Dieu qu'il prie,
L'exauce: mais comme il varie
5Estant douteus de sa priere,
Soudein perd la parole entiere.

[6]S. Luc i.
[Figure]L'Ange fut transmis deuers celle
Trespure vierge en innocence,
Qui est seule Mere & pucelle,
Pour annoncer la grand' nouuelle,
5Que Filz Dieu, grand en puissance
Prendroit en elle humaine essence.

[7]S. Luc i.
[Marie, Elisabeth et Zacharie]La Tressainte vierge Marie
Diligemment se met en voye,
Vers la maison de Zacharie,
Si que sa cousine, & amie,
5De saint Ian enceinte, elle voye,
Qui en l'oyant saute de ioye.

[8]S. Matth. ii. S. Luc ii.
[Figure]En Betleem IESVS fut né.
En vne creiche pourement
Comme auoit esté ordonné
Au saint conseil sur ce donné
5Là sus au ciel diuinement,
Et predit anciennement.

[9]S. Luc ii.
[Figure]L'Ange fait sauoir la naissance
De Iesuchrit aus Pastoureaus:
Puis vont souz foy & grand' fiance,
En Betleem, pour l'asseurance.
5Et laissent de nuict leurs troupeaus
Leurs moutons, brebis, & agneaus.

[10]S. Matthieu ii.
[Figure]Les sages Rois s'en vindrent droit
D'Orient adorer Iesvs:
Si entrerent souz petit toict,
Quand virent l'estoile à l[']endroit
5S'arrester tout droit au dessus,
Pour les garder d'estre deceuz.

[11]S. Luc ii.
[Figure]Iesvs au Temple presenté,
Es bras de Symeon receu,
Rendit Symeon contenté,
Pour le Salut representé,
5Et deuant ses yeux apperceu,
Qu'en son esprit auoit conceu.

[12]S. Matthieu ii.
[Figure]Herode occit les Innocens,
Pensant Iesvs occire:
En ce point maints Tyrans puissans
Auecques tout leur humain sens
5Soit par conseil, ou cruelle ire,
Au fait de Dieu n'ont onq peu nuire.

[13]S. Matthieu ii.
[Figure]Ioseph auerti par vn Ange
De prendre en Egypte la fuite,
Incontinent de païs change,
Et s'en va en la terre estrange,
5Que l'on nomme encores Egypte,
Craignant du Roy l'ire despite.

[14]S. Matth. iii. S. Marc i.
S. Ian i.
[Figure]
Saint Ian Batiste batiza
Iesuschrist au fleuue Iordain
Mais parauant il s'excusa
Et puis apres il auisa
5Sus le Sauueur descendre à plein
Le saint Esprit de grace plein.

[15]S. Ian i.
[Figure]Saint Ian Batiste Precurseur,
Lequel ne batizoit qu'en eau,
Voyant marcher notre Signeur,
Luy porta vn si grand honneur
5Qu'il dist de luy ce mot tant beau,
Voicy venir de Dieu l'Agneau.

[16]S. Matth. iiii S. Marc i.
S. Luc iiii.
[Figure]
Satanau desert le tenta
Disant qu'il fist de pierre pain:
Puis sus le Temple le porta:
Puis sus vn mont il le monta:
5Mais Satan de cautelle plein
Le tenta par trois fois en vain.

[17]S. Ian ii.
[Figure]Iesuchrist estant inuité
Aux noces d'ami, ou cousin,
Voyant le vin neceßité,
Fit par sa sainte autorité,
5Et par beau miracle diuin,
Transmuer l'eau en tresbon vin.

[18]S. Ian iiii.
[Figure]Iesuchrist qui est la fontaine
D'eau de vie diuinement,
Demande à la Samaritaine
A boire, non d'une eau mondaine,
5Comme el' pensoit premierement:
Puis il l'instruit bien hautement.

[19]S. Matth. xiii. S. Marc vi.
S. Luc iiii.
[Figure]
En Nazaret entra au Temple
(Synagogue, & des Iuifs l'Eglise)
Ou le Peuple qui le contemple
Entend de luy sauoir si ample
5Qu'incontinent s'en scandalize,
Et pour ses parens le mesprise.

[20]S. Luc v.
[Figure]Iesus au bateau de saint Pierre
Les tourbes & le peuple presche
Qui estoient sus la riue à terre:
Puis dit que la rets on desserre,
5Et que de pescher on s'empesche:
La rets ront des poissons qu'on pesche.

[21]S. Matth. viii. S. Luc v.
[Figure]Entre les miracles auint
Qu'un homme ladre s'approcha,
Et tout droit à Iesuchrist vint:
Puis tout sain, & gueri deuint
5Si tot que Iesvs le toucha,
Qui sa ladrerie secha.

[22]S. Matth. xii S. Marc ii.
S. Luc vi.
[Figure]
Les Apotres, qui auoient faim,
Le iour du Sabbat arrachoient
Espiz de blé avec la main:
Mais les Iuifs de cœur inhumain
5De celà bien fort se fachoient,
Et à Iesuchrist s'attachoient,
Qui reprint leur abus à plein.

[23]S. Matth. v. S. Luc vi.
[Figure]Iesus ses Apotres preschant
Dit les vrays poures bieneureux,
Les humbles & les douloureux,
Ceux que chacun va reprochant,
5Et que le Monde hayt, touchant
Le Nom de Dieu porté par eux.

[24]S. Matth. vii. S. Luc vi.
[Figure]Iesus blasme ainsi l'ypocrite
Qui dessus soy n'auise rien:
Comment peux tu, & qui t'incite
De voir vne paille petite
5En l'œil d'autruy? qui ne peux bien
Voir vne grosse busche au tien?

[25]S. Matth. viii. S. Luc vii
S. Ian iiii.
[Figure]
Un Centenier tout triste & blesme
Le pria pour son filz transi:
Iesus voyant la Foy extreme
Le guerist tout à l'heure mesme:
5Puis dist qu'en Israël außi
Ne vit Foy telle à celle cy.

[26]S. Matth. xiii. S. Marc iiii.
S. Luc viii.
[Figure]
L'oiseau qui mange la semence
A cil qui seme par la voye,
C'est le malin, plein de nuisance,
Qui vient dens notre conscience
5Rauir, tout ainsi qu'une proye,
Le pur grain de doctrine vraye.

[27]S. Matth. viii. S. Marc iiii.
S. Luc viii.
[Figure]
Iesus dormant en la nauire,
Un grand vent se leue si fort,
Qu'il vous la trouble, & vous la vire,
Et la singe comme par ire:
5Mais luy esueillé, met d'accord
Le vent & mer pleins de discord.

[28]S. Matthieu xiiii.
[Figure]Iesuchrist cheminant sus l'eau
Fait qu'on s'estonne & soupeçonne:
Saint Pierre sortant du bateau,
Sus l'eau chemine, bien & beau:
5Puis vn vent l'endrondre, & l'estonne:
Mais Iesuchrist sa main luy donne.

[29]S. Matth. xv. S. Marc vii.
[Figure]Perseuerant la Cananee
Prier pour sa fille captiue
Du faux Esprit, & malmenee,
Sa grand' priere enracinee
5En vraye Foy, ardente, & viue,
Fait que la fille à repos viue.

[30]S. Matth. xv. S. Marc viii.
[Figure]Grand peuple par trois iours entiers
Suiuoit Iesuchrist par les chams:
De sept pains (restans maints quartiers)
Il en repeut quatre milliers,
5Voire tant seulement des grans,
Sans les femmes, & les enfans.

[31]S. Ian viii.
[Figure]Les Iuifs meinent à Iesuchrit
La femme en adultere prise:
Car s'il pardonne le delict,
C'est contre la Loy de Moïse:
5Mais luy, qui leur malice auise,
De son doy en la terre escrit:
Puis s'en vont tous, confuz d'esprit.

[32]S. Matth. xvii. S. Marc ix.
& aussi S. Luc ix.
[Figure]
Au mont montra sa majesté
Deuant saint Ian, Iaques & Pierre,
Moïse y fut representé,
Et Elie d'autre costé,
5Disans qu'en Iudaïque terre
Il soutiendroit mortelle guerre.

[33]S. Matth. xiii. S. Marc ix.
[Figure]Iesus vn enfant appela,
Pour oster les siens de souci,
Et du doute qui les troubla:
Puis dist qu'aux cieux est cetuy là
5Le plus grand, qui est tout ainsi
Que ce petit enfant icy.

[34]S. Luc x.
[Figure]Iesuchrist disoit, pour connoitre
Celuy qui est notre prochain,
L'homme nauré n'a onq peu estre
Secouru du Iudaïq Prestre,
5Ny du Leuite, ains d'un certain
Homme estranger, Samaritain.

[35]S. Luc xv.
[Figure]L'enfant prodigue delaissa
Son pere, pour mieux paillarder:
Puis la famine le pressa:
Lors à son pere s'adressa
5Pour pardon luy en demander,
Qui le festin fit commander.

[36]S. Luc xvi.
[Figure]Le riche, nourri & vestu
En tout delectation
Voyant le Lazare abbatu,
Foible, malade, & sans vertu,
5Ne luy donne refection:
Les chiens en ont compaßion.

[37]S. Ian x.
[Figure]Les peruers Iuifs tout en commun
Vous enuironnent Iesuchrist,
Luy disans que sans doute aucun
Il declaire s'il est le Christ:
5Il respond, comme il est escrit,
Mon Pere & moy ne sommes qu'un:
Lors chacun d'eux des pierres prit.

[38]S. Ian xi.
[Figure]A prïere & pleurs s'excita,
Si que tremeur s'en est suiuie:
Puis le Lazare suscita,
Que Mort dens le tombeau ietta:
5Mais luy, rendant au mort la vie,
Accreut sur soy des Iuifs l'enuie.

[39]S Matth. xxi. S. Marc xi.
S. Luc xix.
[Figure]
Iesuchrist, monté sus l'asnesse,
Dedens Ierusalem entra:
Luy contraire à toute hautesse,
Et à toute humaine sagesse,
5Son humilité demontra
Quand en tel estat se montra.

[40]S. Matth. xxi. S. Marc xi.
S. Luc ix. S. Ian ii.
[Figure]
Iesuchrist chassa les marchans
Qui faisoient leur trafique au Temple,
Gros vsuriers, & gens méchans,
Aux biens mondains tousiours tachans,
5Qui souz ombre de bon exemple
Tenaient banque, & avarice ample.

[41]S. Matth. xxii. S. Marc xii.
S. Luc xx.
[Figure]
Les faux mouchars Pharisiens
Cuidans bien Iesuchrist surprendre
Avec aucuns Herodiens
Enuoyez par les Anciens,
5L'interroguerent, pour contendre,
S'il faut à Cesar tribut rendre.

[42]S. Matth. xxvi. S. Marc xiiii.
S. Ian xii.
[Figure]
Sus le Sauueur,, la Magdeleine
Espandant onguent precieux
Rendit la maison toute pleine
De bonne odeur, tant souueraine
5Que Iudas le sedicieux
Murmura, comme auaricieux.

[43]S. Ian xiii.
[Figure]Iesus second en Trinité
Laua aux Apotres les piez,
Montrant à toute autorité
Le droit chemin d'humilité:
5Et apres qu'il les eut lauez
Encor les a il essuyez.

[44]
La passion
S. Matth. xxvi. S. Marc xiiii.
S. Luc xxii. S. Ian xiii.
[Figure]
A ses Apotres il disoit
Que d'un d'entr'eux seroit trahi:
Puis comme saint Ian reposoit
En son sein, il luy exposoit
5Qui seroit celuy tant haï
Qui rendoit chacun ébahi.

[45]S. Matth. xxvi. S. Marc xiiii.
S. Luc xxii.
[Figure]
Au mont d'Oliuet il pria
De ne boire ce dur calice:
Mais quand son Pere il supplia,
Cecy accordé ne luy a:
5Car luy offert en sacrifice,
Deuoit purger notre malice.

[46]S. Matth. xxvi. S. Marc xiiii.
S. Luc xxii. S. Ian xvii.
[Figure]
Souz vn baiser en trahison
Iesuchrist fut liuré, & pris:
(C'estoit le miel sus la poison,
Et la feintise en l'oraison:)
5Iudas n'en receut pour son pris
Que trente denirs, tout compris.

[47]S. Matth. xxvi. S. Marc xiiii.
[Figure]Caïphe ardent, & despité
Sus la response douce & sage
Du Sauueur de l'humanité,
Se montre si fort irrité
5Que quasi tout vif il enrage,
Déchirant ses habits, par rage.

[48]S. Matth. xxvii. S. Marc xv.
S. Luc xxiii. S. Ian xviii.
[Figure]
L'enuie auec l'ambition
Des faux Iuifs, nation ingrate,
Pleine d'abus, d'extorsion,
D'erreur, & vindication
5Enuoye Iesvs vers Pilate,
Qui mal n'y trouve, & ne les flate.

[49]S. Matth. xxvii. S. Marc xv.
S. Ian xix.
[Figure]
Iesuchrist en la Preuoté,
Comme Pilate commandoit,
Par Satellites fut foyté,
Moqué, frappé, & bufeté:
5Pilate, qui les Iuifs sondoit,
Leur rage adoucir pretendoit.

[50]S. Matth. xxvii. S. Marc xv.
S. Ian xix.
[Figure]
Iesus d'espines coronné,
Endura vn tresgrief tourment
Que n'auoit Pilate ordonné,
Mais maint Satellite adonné
5A tout mal faire grandement,
Surpassa le commandement.

[51]S. Ian xix.
[Figure]Pilate aux cruels Iuifs montroit
Iesuchrist (disant voicy l'homme>
D'espines coronné estoit,
Et vn manteau rouge portoit:
5Lors la commune voix en somme
A mourir, par leur Loy, le somme.

[52]S. Luc xxiii.
[Figure]Portant sa crois sans nul esmoy,
Aux femmes pleurans dist ainsi:
Ne pleingnez, ny pleurez sus moy:
S'on fait tel cas, & tel defroy
5Au bois verd (à moy que voicy)
Au boit mort que fait l[']on außi?

[53]S. Matth xxvii. S. Marc xv.
S. Luc xxiii. S. Ian xix.
[Figure]
Iesuchrist en crois estendu,
Mourut pour nous viuifier:
Son corps cloué, tiré, tendu,
Et son sang pour nous espandu,
5Sont les armes pour deffier
Peché, la Mort, l'ennemi fier.

[54]
La resvrrection.
S. Matth. xxviii. S. Marc xvi.
S. Luc xxiiii. S. Ian xx.
[Figure]
Iesuchrist est resuscité
Malgré la mort, malgré l'enuie
Usant de sa diuinité:
Et, ce faisant, a excité
5Notre ame de terre rauie
En l'amour de celeste vie.

[55]S. Matth. xxviii. S. Marc xvi.
[Figure]Les trois Maries douloureuses
De grand matin vont au tombeau,
Par affections merueilleuses
Portans ointures precieuses
5Pour oindre le corps saint & beau:
Mais voyent l'Ange en iouuenceau,
Qui leur dit nouuelles ioyeuses.

[56]S. Ian xx.
[Figure]Magdeleine de desir pleine
S'en va son bon maistre chercher
Dens le tombeau, & avec peine:
Lors, en Iardinier, sa voix pleine
5Elle entend, & veut approcher:
Mais il defend de le toucher.

[57]S. Marc xvi. S. Luc xxiii.
[Figure]De Ierusalem s'en partirent
Deux des siens, allans en Emaus:
Lors, sans le connoitre, le virent,
Et si entr'eux maints propos dirent
5Touchant ses tourmens, & grans maux:
Puis leur remontra des points hauts:
En fin de veuë le perdirent.

[58]S. Ian xx.
[Figure]Saint Thomas ne voulut point croire
Par ouir dire, mais par voir:
Son incrédulité notoire
Est escrite en la sainte histoire,
5Pour confirmer notre deuoir
De croire, sans veuë en auoir.

[59]
Des actes des apotres.
Actes i.
[Figure]
Deuant les Disciples aux cieux
Iesuchrist victorieux monte,
Laissant ce Monde vicieux
Pour retourner en ces saints lieux:
5Puis viendra, en descente pronte
Pour nous faire à tous rendre conte.

[60]Actes iii.
[Figure]Saint Pierre d'argent n'ayant point
Pour faire à vn boiteux aumone,
Guerit ce boiteux mal en poinct,
Au nom Iesvs: & en ce poinct,
5Pour vne aumone trop plus bonne,
Au lieu d'argent, santé luy donne.

[61]Actes vii.
[Figure]Saint Estienne fut lapidé
Invoquant le nom de Iesvs:
Ainsi Iesvs luy ha aydé:
Car luy Martir ha regardé
5De l'œil de Foy aux cieux là fus,
Et ha veu Iesvs au dessus.

[62]Actes viii.
[Figure]De la Royne d'Ethiopie
L'Eunuque, bien grand personnage,
En son char lisant Isaie,
Trouve saint Philippe, & le prie
5Luy faire entendre le passage,
Puis le batizer, dauantage.

[63]Actes ix.
[Figure]Saint Paul brulant d'affeccion
A persecuter les Chretiens,
Fut fait vaisseau d'eleccion
Par vne grand' conuersion:
5Ceux qu'il souloit mettre es liens,
Lors il ayma plus que les siens.

[64]Actes x.
[Figure]Les animaux de main forte
A saint Pierre offerts à manger,
C'est la vision qui l'enhorte
Que Dieu ne veut clore la porte
5De salut, à nul estranger
Qui à la Foy se veut renger.

[65]Actes xii.
[Figure]Saint Pierre pris, & enferré,
Et endormi entre sa garde
En prison, ayant l'huis serré,
Fut deliuré, & defferré
5Par vn saint Ange qui le garde,
Et qui le conduire ne tarde.

[66]Actes xiiii.
[Figure]Saint Paul qui vn boiteux guerit,
N'en veut receuoir sacrifice:
Ains il deschire son habit
Comme par ire, & par despit
5De tel abus, & de tel vice,
De tel erreur, & faux seruice.

[67]Actes xvi.
[Figure]L'esprit deuin d'une chambriere
Louoit saint Paul, qui pour bon eur
N'auoit la façon coutumiere
De telle louenge planiere:
5Parquoy n'acceptant tel honneur,
Fit sortir l'Esprit deuineur.

[68]Actes xx
[Figure]Un enfant endormi, & las,
Tombant de nuict du tiers estage,
Du haut d'une fenestre à bas,
Se rompit le col, & les bras:
5Lors saint Paul traitãt maint passage
Resuscita ce personnage.

[69]Actes xviii.
[Figure]Saint Paul eschappé du naufrage
Dedens vne Isle s'arresta:
Print des sarmens pour le chaufage,
D'où saillit vn Serpent sauuage,
5Qui, mordant sa main, l'adenta:
Mais sans mal, au feu le guetta.

[70]
[Figure]Lors que saint Ian en Patmos exiloit
Pour la parole, à laquelle souloit
Rendre en tous lieux assuré témoignage:
Uid en esprit des Saints l'affliccion,
5Uid les malheurs, vid l'execracion,
Qu'excercer doit l'Antechrit par sa rage.

[71]Apocal. i
[Figure]Saint Ian vid tout premierement
Iesus en long acoutrement:
Sept estoiles en sa main dextre,
Sept chandeliers d'or il vid estre
5Autour de luy: disant, premier
Ie suis, & außi le dernier,

[72]Apocal. iiii.
[Figure]En vne apparence terrible
Se fait cy le Sauueur visible:
Quatre animaux tous remplis d'yeux
Chantent la gloire au Dieu des Dieus.
5Uingtquatre vieillars y consentent
Et leurs couronnes luy presentent.

[73]Apocal. vi.
[Figure]Un Roy dessus vn blanc cheual
Tient l'arc bendé pour faire mal:
Un homme sur vn cheual roux
Tient l'espee nue en courroux:
5L'autre vient sur vn cheual noir,
Puis Mort, & l'infernal manoir.

[74]Apocal. vi.
[Figure]Les ames des saints Martirs crient
Dessous l'autel: & Dieu supplient
Qu'il venge leur sang innocent:
Si leur respond le Toutpuissant
5Qu'ils reposent, & soient recors
D'attendre vn peu tous leurs confors.

[75]Apocal. vi.
[Figure]La terre fait grand tremblement:
Le Soleil noir difformement,
La Lune appert toute sanglante:
Mainte estoile est du ciel tombante:
5Et isle, & mont de place change:
Chacun creint fort tel cas estrange.

[76]Apocal. vii.
[Figure]Quatre Anges aux coings de la terre
Les quatre vents tiennent en ferre:
Un autre vers soleil leuant,
Portant signe du Dieu viuant,
5Dit qu'il faut marquer au milieu
Du front, les seruiteurs de Dieu.

[77]Apocal. viii.
[Figure]Sept Anges deuant Dieu estans
Sept trompettes sont acceptans:
L'huitieme tient l'encensier d'or,
Et dessus l'autel d'or encor
5Presente deuant le haut tróne
L'oraison des Saints, & l'aumóne.

[78]Apocal. viii.
[Figure]L'Ange premier, premier entonne
Sa trompette: puis, comme il sonne,
La grelle & feu de sang mellé
Miserablement ha brulé
5De la terre la tierce part:
Tant d'horreur ce grand son depart.

[79]Apocal. viii.
[Figure]Apres sonne l'Ange second:
Et voici vn grand ardent mont
Dedens la mer se gette & rue:
La tierce part d'elle se mue
5En sang: & tost sont ruïnez
Cent mil poissons, & plusieurs nefs.

[80]Apocal. viii.
[Figure]L'Ange tiers sonne: & vne grand'
Estoile ardant' tombe, & se rend
Dedens la tierce part des eaux:
Dont des riuieres & ruisseaux
5La tierce part amere est faite.
L[']on meurt buuant telle eau' infette.

[81]Apocal. viii.
[Figure]Puis vient sonner l'Ange quatrieme,
Lors du Soleil la part troisieme,
Des estoiles, & de la Lune
Est obscurcie, & deuient brune,
5D'un autre Ange on entend la voix,
Criant malheur, malheur trois fois.

[82]Apocal. ix.
[Figure]L'Ange cinquieme sonne: & puis
Une estoile tombe au grand puits
Infernal, dont des bestes sortent
(Qui malheur aux hommes apportent
5Durant cinq mois) auec fumee
Comme de fournaise enflammee.

[83]Apocal. ix.
[Figure]Le sixieme Ange vient sonner,
Et puissance à quatre donner
D'occir la tierce part des gens:
Puis gens armez sont diligens
5A nuire, sur bestes montez
Comme Lyons fiers indomptez,

[84]Apocal. x.
[Figure]Un Ange du ciel descendant
En sa face clarté rendant
Comme vn Soleil, ses iambes plante
(Comme double colonne ardante)
5L'une en la terre, & l'autre en l'eau:
En sa main tient vn liure beau.

[85]Apocal. xi
[Figure]Deux Prophetes, de sacs vétus
Preschent le grand Dieu des vertus:
La beste d'enfer leur fait guerre,
Et les tue tous deux sur terre:
5Mais Dieu la vie leur redonne:
Alors tout le monde s'estonne.

[86]Apocal. xii
[Figure]Grand' Dame du Soleil vétue
Contre vn grand dragon s'euertue,
Le fils de la Dame au ciel monte:
Saint Michel la beste surmonte,
5Si qu'el' ne fait nuisance aucune:
La Dame ha sous ses piez la Lune.

[87]Apocal. xiii.
[Figure]De la mer sort beste à sept testes
Disant blasphemes deshonnestes,
Et guerroyant tresfort le Monde
Pour le rendre serf & immonde:
5Des habitans du ciel mesdit,
Et rien sinon que tout mal dit.

[88]Apocal. xiiii.
[Figure]Un Agneau au mont de Sion
Des gens de benediccion
Enuironné, se montre ici.
Puis vn Ange qui dit ainsi
5Craingnez, & si veuillez aymer
Dieu qui ha fait ciel, terre, & mer.

[89]Apocal. xiiii.
[Figure]Sus vne belle & blanche Nue
Se met le fils de l'homme en vuë,
Tenant vne faux pour faucher
La moisson qu'on voit ia secher.
5L'Ange moissonne: & vn autre Ange
Uendange, & foule la vendange.

[90]Apocal. xv. & xvi.
[Figure]Sept Anges sept fioles tiennent
Lesquelles espancher ils viennent
En terre, en mer, & en l'Eufrate
Contre la nacion ingrate,
5Qui son Dieu ne veut reconnoitre,
Ny humble & obeïssante estre.

[91]Apocal. xvii.
[Figure]Une grand' Dame hautement
Paree en riche acoutrement,
Et montee sur beste horrible,
Presente ici le vin nuisible
5Dens vne coupe d'or luisant
Les plus grans à boire induisant.

[92]Apocal. xviii.
[Figure]Un Ange lumineux descend
Et predit des maux plus de cent
Sur la cité de Babilon:
Chacun s'estonne, & ne scet l[']on
5Qu'elle contenance tenir
Pour l'horreur des maux auenir.

[93]Apocal. xix.
[Figure]Le Iuste sur vn blanc cheual
Combat, & fait descendre à val
La Beste, & les Grans de la terre:
Puis les oiseaux volans grand' erre
5Sont inuitez d'un Ange cler
Qui vient dens le Soleil parler.

[94]Apocal. xx.
[Figure]Un Ange vous lie & encheine
Le grand Serpent d'une grand' cheine,
Et puis dens l'abime l'enferme:
Ou, là dedens, il tiendra ferme:
5Par mil ans: & puis sortira,
Et pour quelque tems il nuira,

[95]Apocal. xx.
[Figure]Le grand Serpent est deffermé,
Et assemblant meint homme armé
Uous vient faire dessus la terre
Aux saints esluz de Dieu la guerre:
5Puis chet en l'abime profonde:
Dieu, aux euures iuge le monde.

[96]Apocal. xxi.
[Figure]Saint Ian d'un saint Ange leué,
Cette sa vuë, & ha trouué
Que Ierusalem estoit belle
Comme cité toute nouuelle,
5Descendant du Ciel, radieuse
Comme la pierre precieuse.

AVERTISSEMENT
AVX LECTEVRS.
*
S
'il se rencontre d'auenture, amis
Lecteurs, aucuns qui blasment mes
petis vers precedens,
cõme mal
pa-
rez,
en quelques endroits , de rime
non assez riche, il me sera permis de
leur respondre brieuement, que la contrainte de
la brieueté, la taille, & le suget me doiuẽt aucun-
ment
excuser: esquelles choses, certes, ie n'ay pas
bien peu faire ce que ie pourrois ailleurs: & si ces
raisons ne les contentent, i'espere les contenter
d'une autre, au semblable que i'ay fait autrefois:
c'est que i'estime tousiour la Rime deuoir,
cõme
chambriere, soy humilier,
& obeïr au sens: ioint
que i'ayme naturellement vne douceur & facilité
pour estre de tous leu, & entendu: car ie croy que
ne doutez pa, sans ela, ie pouuois bien vser de
rime plus riche en certeins endroits, mais pour le
mieux, ne me suis voulu contraindre, ou rendre
mes petis vers rudes & obscurs à l'occasion de
quelques termes de plus hate rime que ie pouuois
y faire entrer, & seruir auec peine. Que si quelcun
persiste, & demeure encor en son entier au
con-
traire de toutes mes raisons, à tel pour
toute re-
sponse finale, ie desire &
souhaite qu'il prenne la
plume
[f. G 4.r]
plume en main, & se mette en train d'essayer à
poursuiure tel suget , en telle quantité de batons,
ou couplets, de telle brieueté, de telz vers, & de
telle taille, & alors on verra comment il en vsera.
Au reste ie vous veux, & doy bien auertir qu'en
l'ordre, & disposicion du present Liuret, i'ay
prin-
cipalement suiui saint Luc,
cõme celuy qui entre
les Euangelistes ha mieux representé la stile histo-
rique.
Mais touchant l'ortografe, l[']on a tenu le
meilleur moyen que l[']on ha peu, pour les varietez
qui sont auiourdhui en la langue Françoise entre
les sauãs,
quant à la resoudre si l[']on doit suiure la
de-
riuacion ou prononciacion:
mesme, partie par
inauertence, partie pour suiure la naïue douceur
de la prononciacion Françoise, en quelque mots
trouuerez quelquefois vne lettre ou deux laissees,
ce que vous plaira supporte, & prendre le
tout en meilleure part. Adieu, amis
Lecteurs, qui vous main-
tienne en
sain
te
gra-
ce.